zaterdag 10 september 2011

"Celibaat in het juiste licht" - 2.



Een woord vooraf
Wereldwijd heeft de RK Kerk, in de laatste 60 jaar, door het seksmisbruik van haar bedienaren een slechte naam gekregen. Tevens heeft de kennis, opgedaan door de communicatiemedia over andere geloven, ons de “betrekkelijkheid” van elke religie doen inzien. We zijn gaan twijfelen aan ons geloof als het enige ware. Ook bepalen tegenwoordig mannen en vrouwen samen de toekomst van de samenleving. In tegenstelling tot wat in de RK Kerk het geval is. Daar maken de mannen de dienst uit. Daaruit volgt maar één conclusie: Ze zal drastisch moeten veranderen in haar structuur om nog dienstbaar en acceptabel te zijn in de moderne samenleving.

Na 30 jaar vruchtbaar celibatair leven, gevolgd door nog eens 30 jaar werken als getrouwd man voor de “vergetenen” in Brazilië, ben ik heel anders gaan denken over religie, maar het totaal zwart afschilderen van de RK Kerk met haar 2000 jaar positieve invloed op de samenleving, omdat een klein deel van haar bedienaren zich seksueel heeft vergrepen in de jaren ’60 en ’70, gaat me veel te ver. Daar ben ik over gaan nadenken om aan de geschokte gelovigen wat meer rust te geven. Ze hebben er recht op. Tegelijk is het mijn bedoeling de weldaden in het licht te stellen van de tienduizenden celibataire idealisten, die naar het voorbeeld van Jezus, ook nu nog, op velerlei wijzen zich wijden aan het welzijn van de samenleving. Daarbij zal de geweldloze en liefdevolle figuur van Jezus altijd een supervoorbeeld blijven voor de mensheid om na te volgen.

Voor een beter begrip van het geheel ben ik gaan zoeken naar de oorsprong van het verplichte celibaat in de RK Kerk. Naar de historische omwentelingen in de samenleving door de eeuwen heen. Het denken van mensen over seks en de relativering van de waarheid van het geloof na de Tweede Wereldoorlog. Vooral door het laatste, komt al het negatieve dat in de RK Kerk plaatsvond, in en ander daglicht te staan. Daar heeft de Kerk recht op. Maar ze zal nog een lange weg moeten gaan om terug te keren naar de eenvoudige manier van “samen aan tafel gaan” en “eerlijk delen”, zoals het de gewoonte was in de begintijd van het christendom om haar plaats weer te veroveren in de samenleving. Toen gingen zowel mannen als vrouwen voor in de dienst. De vergoddelijking van personen, onder invloed van de Romeinse cultuur, moet worden teruggedrongen. Dan komt de ongelooflijke grootheid van God zelf beter tot zijn recht, waar we ons leven aan te danken hebben. Ik hoop dat door mijn zoektocht de RK Kerk de plaats behouden kan, die ze door haar 2000 jaar culturele geschiedenis verdient.

Om de waarde van de RK Kerk beter te schetsen, zal ik het afronden met wat ervaringen uit mijn eigen vruchtbaar celibatair leven. Om als katholiek priester te kunnen worden, moest ik afstand doen van mijn voorgenomen huwelijk. Na 30 jaar celibaat, heb ik toch weer voor het huwelijk gekozen. Van daaruit geef ik nu een terugblik op de positieve en negatieve ontwikkelingen van mijn celibaat. Om te laten zien tot welke vreemde belevenissen het kan leiden, maar ook tot welke wonderen het iemand in staat kan stellen voor de samenleving.

Jezus van Nazareth, hoe dan ook aan ons bekend geworden, blijft voor mij door zijn eenvoud en zijn politieke en religieuze bewogenheid, een prachtig voorbeeld om na te volgen. Maar het opleggen van een celibaatsverplichting door iemand of een instituut aan een ander, is echt een gepasseerd station. Dat maakt de een tot god van de ander. Het voortplantingsvermogen door God aan ons gegeven, behoort tot de essentie van het leven. Het er vanaf zien mag nooit door de een aan de ander als “eeuwige” gelofte worden opgelegd.


Ben Strik


Uitgeverij Brasilhoeve


Bestellen: brasilhoeve@planet.nl
Prijs: € 5,00; indien verzonden per post: € 7,50
Betalingen: Rabobank 10.86.20.948 t.n.v. B.A.L. Strik, Rucphen
++

Geen opmerkingen:

Een reactie posten